
Claims that eucalyptus and savannah habitats in Australia would also become more common 
were also deleted from the report 

• Website of the Telegraph Media Group with breaking news, sport, business, latest UK and world news. Content from the Daily Telegraph and Sunday Telegraph newspapers and video from Telegraph TV.

Stern report was changed after being published 

Information was quietly removed from an influential government report on the cost of climate 
change after its initial publication because supporting scientific evidence could not be found. 

By Richard Gray, Science Correspondent 
Published: 9:00PM GMT 30 Jan 2010

The Stern Review on the 
economics of climate change, 
which was commissioned by the 
Treasury, was greeted with 
headlines worldwide when it was 
published in October 2006 

It contained dire predictions about 
the impact of climate change in 
different parts of the world. 

Related Articles

IPCC report 'based on magazine article'  (/earth/environment/climatechange/7111525/UN-climate-change-panel-
based-claims-on-student-dissertation-and-magazine-article.html) 

World's most powerful climate scientist writes racy  novel  
(/earth/environment/climatechange/7111068/Revealed-the-racy-novel-written-by-the-worlds-most-powerful-climate-
scientist.html) 

Australia's Kevin Rudd faces call for resignation f rom opposition over SUV  
(/news/worldnews/australiaandthepacific/australia/5595529/Australias-Kevin-Rudd-faces-call-for-resignation-from-
opposition-over-SUV.html) 

Inbreeding wiped out Spanish Habsburgs, say researc hers  (/news/uknews/5154133/Inbreeding-wiped-out-
Spanish-Habsburgs-say-researchers.html) 

Dunkirk: a miracle of war  (/comment/5902668/Dunkirk-a-miracle-of-war.html) 

ExxonMobil funds climate-change sceptics  (/news/worldnews/5720655/ExxonMobil-funds-climate-change-
sceptics.html) 

But it can be revealed that when the report was printed by Cambridge University Press in January 2007, some of 
these predictions had been watered down because the scientific evidence on which they were based could not be 
verified. 

Page 1 of 3Stern report was changed after being published - Telegraph

1/31/2010http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/7111618/Stern-report-was-c...



Among the claims that were removed in the later version of the report, which is now also available in its altered 
form online, were claims that North West Australia has been hit by stronger tropical typhoons in the past 30 years. 

Another claim that southern regions in Australia have lost rainfall due to rising ocean temperatures and air 
currents pushing rain further south was also removed. 

Claims that eucalyptus and savannah habitats in Australia would also become more common were also deleted. 

The claims were highlighted in several Australian newspapers when the report was initially published, but the 
changes were never publicly announced. 

A figure on the cost of US Hurricanes was also changed after a typographical error was spotted in the original 
report. The original stated in a table the cost of hurricanes in the US would rise from 0.6% of Gross Domestic 
Product (GDP) to 1.3%. 

The later report corrected the error so the increase was from 0.06% to 0.13%. A statement about the correction 
appeared in a postscript of the report and on the Treasury website. 

The Stern Review has been instrumental in helping the UK government draw up its climate change policies while 
it has also been cited by leading organisations such as the Intergovernmental Panel on Climate Change in its 
assessment reports on climate change. 

Details of the changes, which have not been publicly detailed before, have emerged as the IPCC is under fire for 
errors on the melting of Himalayan glaciers that appeared in their most recent assessment report because of a 
failure to check the sources of the information. 

A spokesman for Lord Stern, who headed the review and is now chair of the Grantham Institute for Climate 
Change and the Environment at the London School of Economics, said that the changes to the statements about 
Australia were made following a quality control check before the report was printed by Cambridge University 
Press. 

He said: "Statements were identified in the section on Australia for which the relevant scientific references could 
not be located. 

They were therefore, as a precaution, omitted from the version published by Cambridge University Press and they 
were deleted from the electronic version on the HM Treasure website. 

"These changes to the text had no implications for any other parts of the report. 

"It is perhaps not surprising that in a report of more than 700 pages a few typographic errors and minor but 
necessary clarifications to the text were identified in November and December 2006 after its launch. 

"However, none of these corrections and changes affected the analysis or conclusions in the Stern Review, which 
is rightly regarded as an important contribution on the economics of climate change." 

Professor Roger Pielke, from the centre of Science and Technology Policy Research at the University of Colorado 
who has been a long term critic of the Stern Review, described the changes to the report as "remarkable". 

He said: "In any academic publication changes to published text to correct errors or to clarify require the 
subsequent publication of a formal erratum or corrigendum. 

"This is to ensure the integrity of the literature and a paper trail, otherwise confusion would result if past work 
could be quietly rewritten. 

Page 2 of 3Stern report was changed after being published - Telegraph

1/31/2010http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/7111618/Stern-report-was-c...



"Such a practice is very much a whitewash of the historical record. 

"One would assume – and expect – that studies designed to inform government (and international) policy would 
be held to at least these same standards if not higher standards." 

© Copyright of Telegraph Media Group Limited 2010

Page 3 of 3Stern report was changed after being published - Telegraph

1/31/2010http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/7111618/Stern-report-was-c...


