
IPCC Chairman Rajendra 
Pachauri is fighting to keep 
his job after a barrage of 
criticism

 

January 31, 2010 

UN climate panel shamed by bogus rainforest 
claim

Jonathan Leake 
A STARTLING report by the United Nations climate watchdog that global 
warming might wipe out 40% of the Amazon rainforest was based on an 
unsubstantiated claim by green campaigners who had little scientific 
expertise. 

The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) said in its 2007 
benchmark report that even a slight change in rainfall could see swathes of 
the rainforest rapidly replaced by savanna grassland. 

The source for its claim was a report from WWF, an environmental 
pressure group, which was authored by two green activists. They had 
based their “research” on a study published in Nature, the science journal, 
which did not assess rainfall but in fact looked at the impact on the forest of 
human activity such as logging and burning. This weekend WWF said it 
was launching an internal inquiry into the study. 

This is the third time in as many weeks that serious doubts have been 
raised over the IPCC’s conclusions on climate change. Two weeks ago, 
after reports in The Sunday Times, it was forced to retract a warning that 
climate change was likely to melt the Himalayan glaciers by 2035. That 
warning was also based on claims in a WWF report. 

The IPCC has been put on the defensive as well over its claims that 
climate change may be increasing the severity and frequency of natural 
disasters such as hurricanes and floods. 

This weekend Rajendra Pachauri, chairman of the IPCC, was fighting to 
keep his job after a barrage of criticism. 

Scientists fear the controversies will be used by climate change sceptics to 
sway public opinion to ignore global warming — even though the fundamental science, that greenhouse 
gases can heat the world, remains strong. 

The latest controversy originates in a report called A Global Review of Forest Fires, which WWF published 
in 2000. It was commissioned from Andrew Rowell, a freelance journalist and green campaigner who has 
worked for Greenpeace, Friends of the Earth and anti-smoking organisations. The second author was Peter 
Moore, a campaigner and policy analyst with WWF. 

In their report they suggested that “up to 40% of Brazilian rainforest was extremely sensitive to small 
reductions in the amount of rainfall” but made clear that this was because drier forests were more likely to 
catch fire. 

The IPCC report picked up this reference but expanded it to cover the whole Amazon. It also suggested 
that a slight reduction in rainfall would kill many trees directly, not just by contributing to more fires. 

From The Sunday Times  

Page 1 of 2Printer Friendly

1/31/2010http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7009705.ece?print=yes&randnu...



It said: “Up to 40% of the Amazonian forests could react drastically to even a slight reduction in 
precipitation; this means that the tropical vegetation, hydrology and climate system in South America could 
change very rapidly to another steady state. It is more probable that forests will be replaced by ecosystems 
that have more resistance to multiple stresses caused by temperature increase, droughts and fires, such as 
tropical savannas.” 

Simon Lewis, a Royal Society research fellow at Leeds University who specialises in tropical forest ecology, 
described the section of Rowell and Moore’s report predicting the potential destruction of large swathes of 
rainforest as “a mess”. 

“The Nature paper is about the interactions of logging damage, fire and periodic droughts, all extremely 
important in understanding the vulnerability of Amazon forest to drought, but is not related to the 
vulnerability of these forests to reductions in rainfall,” he said. 

“In my opinion the Rowell and Moore report should not have been cited; it contains no primary research 
data.” 

WWF said it prided itself on the accuracy of its reports and was investigating the latest concerns. “We have 
a team of people looking at this internationally,” said Keith Allott, its climate change campaigner. 

Scientists such as Lewis are demanding that the IPCC ban the use of reports from pressure groups. They 
fear that environmental campaign groups are bound to cherry-pick the scientific literature that confirms their 
beliefs and ignore the rest. 

It was exactly this process that lay behind the bogus claim that the Himalayan glaciers were likely to melt by 
2035 — a suggestion that got into another WWF report and was then used by the IPCC. 

Georg Kaser, a glaciologist who was a lead author on the last IPCC report, said: “Groups like WWF are not 
scientists and they are not professionally trained to manage data. They may have good intentions but it 
opens the way to mistakes.” 

Research by Richard North 

 

Contact our advertising team for advertising and sponsorship in Times Online, The Times and The Sunday Times, or place your 
advertisement.
 
Times Online Services: Dating | Jobs | Property Search | Used Cars | Holidays | Births, Marriages, Deaths | Subscriptions | E-
paper 
News International associated websites: Milkround
 
Copyright 2010 Times Newspapers Ltd.
This service is provided on Times Newspapers' standard Terms and Conditions. Please read our Privacy Policy.To inquire about 
a licence to reproduce material from Times Online, The Times or The Sunday Times, click here.This website is published by a 
member of the News International Group. News International Limited, 1 Virginia St, London E98 1XY, is the holding company for 
the News International group and is registered in England No 81701. VAT number GB 243 8054 69.
 

Page 2 of 2Printer Friendly

1/31/2010http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7009705.ece?print=yes&randnu...


