
Officials were forced earlier this month to retract inaccurate claims in the IPCC's report about the 
melting of Himalayan glaciers Photo: GETTY 

Website of the Telegraph Media Group with breaking news, sport, business, latest UK and world news. Content from the Daily Telegraph and Sunday Telegraph newspapers and video from Telegraph TV.

UN climate change panel based claims on student 
dissertation and magazine article 

The United Nations' expert panel on climate change based claims about ice disappearing from 
the world's mountain tops on a student's dissertation and an article in a mountaineering 
magazine. 

By Richard Gray, Science Correspondent and Rebecca Lefort  
Published: 9:00PM GMT 30 Jan 2010

Comments 72 (#comments) | Comment on this article (#postComment) 

The revelation will cause fresh 
embarrassment for the 
Intergovernmental Panel on 
Climate Change (IPCC), which 
had to issue a humiliating apology 
earlier this month over inaccurate 
statements about global warming. 

The IPCC's remit is to provide an 
authoritative assessment of 
scientific evidence on climate 
change. 

Page 1 of 4UN climate change panel based claims on student dissertation and magazine article - Tele...

1/31/2010http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/7111525/UN-climate-change...



Related Articles

World's most powerful climate scientist writes racy  novel  
(/earth/environment/climatechange/7111068/Revealed-the-racy-novel-written-by-the-worlds-most-powerful-climate-
scientist.html) 

Water vapour is a major cause of global warming and  cooling find scientists  
(/earth/earthnews/7101004/Water-vapour-is-a-major-cause-of-global-warming-and-cooling-find-scientists.html) 

Call for climate change 'honesty'  (/earth/environment/climatechange/7081039/John-Beddington-chief-scientist-
says-climate-change-sceptics-should-not-be-dismissed.html) 

United Nations defends climate change evidence  (/expat/expatnews/7078907/United-Nations-panel-defends-
climate-change-evidence.html) 

IPCC: climate change scientists are 'only human'  (/earth/environment/globalwarming/7078089/IPCC-deputy-
says-scientists-are-only-human.html) 

Second blunder by UN climate science panel  (/earth/environment/globalwarming/7074446/UN-report-on-
climate-change-and-natural-disasters-was-balanced.html) 

In its most recent report, it stated that observed reductions in mountain ice in the Andes, Alps and Africa was 
being caused by global warming, citing two papers as the source of the information. 

However, it can be revealed that one of the sources quoted was a feature article published in a popular magazine 
for climbers which was based on anecdotal evidence from mountaineers about the changes they were witnessing 
on the mountainsides around them. 

The other was a dissertation written by a geography student, studying for the equivalent of a master's degree, at 
the University of Berne in Switzerland that quoted interviews with mountain guides in the Alps. 

The revelations, uncovered by The Sunday Telegraph, have raised fresh questions about the quality of the 
information contained in the report, which was published in 2007. 

It comes after officials for the panel were forced earlier this month to retract inaccurate claims in the IPCC's report 
about the melting of Himalayan glaciers. 

Sceptics have seized upon the mistakes to cast doubt over the validity of the IPCC and have called for the panel 
to be disbanded. 

This week scientists from around the world leapt to the defence of the IPCC, insisting that despite the errors, 
which they describe as minor, the majority of the science presented in the IPCC report is sound and its 
conclusions are unaffected. 

But some researchers have expressed exasperation at the IPCC's use of unsubstantiated claims and sources 
outside of the scientific literature. 

Professor Richard Tol, one of the report's authors who is based at the Economic and Social Research Institute in 
Dublin, Ireland, said: "These are essentially a collection of anecdotes. 

"Why did they do this? It is quite astounding. Although there have probably been no policy decisions made on the 
basis of this, it is illustrative of how sloppy Working Group Two (the panel of experts within the IPCC responsible 
for drawing up this section of the report) has been. 

"There is no way current climbers and mountain guides can give anecdotal evidence back to the 1900s, so what 
they claim is complete nonsense." 

Page 2 of 4UN climate change panel based claims on student dissertation and magazine article - Tele...

1/31/2010http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/7111525/UN-climate-change...



The IPCC report, which is published every six years, is used by government's worldwide to inform policy decisions 
that affect billions of people. 

The claims about disappearing mountain ice were contained within a table entitled "Selected observed effects due 
to changes in the cryosphere produced by warming". 

It states that reductions in mountain ice have been observed from the loss of ice climbs in the Andes, Alps and in 
Africa between 1900 and 2000. 

The report also states that the section is intended to "assess studies that have been published since the TAR 
(Third Assessment Report) of observed changes and their effects". 

But neither the dissertation or the magazine article cited as sources for this information were ever subject to the 
rigorous scientific review process that research published in scientific journals must undergo. 

The magazine article, which was written by Mark Bowen, a climber and author of two books on climate change, 
appeared in Climbing magazine in 2002. It quoted anecdotal evidence from climbers of retreating glaciers and the 
loss of ice from climbs since the 1970s. 

Mr Bowen said: "I am surprised that they have cited an article from a climbing magazine, but there is no reason 
why anecdotal evidence from climbers should be disregarded as they are spending a great deal of time in places 
that other people rarely go and so notice the changes." 

The dissertation paper, written by professional mountain guide and climate change campaigner Dario-Andri 
Schworer while he was studying for a geography degree, quotes observations from interviews with around 80 
mountain guides in the Bernina region of the Swiss Alps. 

Experts claim that loss of ice climbs are a poor indicator of a reduction in mountain ice as climbers can knock ice 
down and damage ice falls with their axes and crampons. 

The IPCC has faced growing criticism over the sources it used in its last report after it emerged the panel had 
used unsubstantiated figures on glacial melting in the Himalayas that were contained within a World Wildlife Fund 
(WWF) report. 

It can be revealed that the IPCC report made use of 16 non-peer reviewed WWF reports. 

One claim, which stated that coral reefs near mangrove forests contained up to 25 times more fish numbers than 
those without mangroves nearby, quoted a feature article on the WWF website. 

In fact the data contained within the WWF article originated from a paper published in 2004 in the respected 
journal Nature. 

In another example a WWF paper on forest fires was used to illustrate the impact of reduced rainfall in the 
Amazon rainforest, but the data was from another Nature paper published in 1999. 

When The Sunday Telegraph contacted the lead scientists behind the two papers in Nature, they expressed 
surprise that their research was not cited directly but said the IPCC had accurately represented their work. 

The chair of the IPCC Rajendra Pachauri has faced mounting pressure and calls for his resignation amid the 
growing controversy over the error on glacier melting and use of unreliable sources of information. 

Page 3 of 4UN climate change panel based claims on student dissertation and magazine article - Tele...

1/31/2010http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/7111525/UN-climate-change...



A survey of 400 authors and contributors to the IPCC report showed, however, that the majority still support Mr 
Pachauri and the panel's vice chairs. They also insisted the overall findings of the report are robust despite the 
minor errors. 

But many expressed concern at the use of non-peer reviewed information in the reports and called for a tightening 
of the guidelines on how information can be used. 

The Met Office, which has seven researchers who contributed to the report including Professor Martin Parry who 
was co-chair of the working group responsible for the part of the report that contained the glacier errors, said: 
"The IPCC should continue to ensure that its review process is as robust and transparent as possible, that it 
draws only from the peer-reviewed literature, and that uncertainties in the science and projections are clearly 
expressed." 

Roger Sedjo, a senior research fellow at the US research organisation Resources for the Future who also 
contributed to the IPCC's latest report, added: "The IPCC is, unfortunately, a highly political organisation with 
most of the secretariat bordering on climate advocacy. 

"It needs to develop a more balanced and indeed scientifically sceptical behaviour pattern. The organisation tend 
to select the most negative studies ignoring more positive alternatives." 

The IPCC failed to respond to questions about the inclusion of unreliable sources in its report but it has insisted 
over the past week that despite minor errors, the findings of the report are still robust and consistent with the 
underlying science. 

© Copyright of Telegraph Media Group Limited 2010

Page 4 of 4UN climate change panel based claims on student dissertation and magazine article - Tele...

1/31/2010http://www.telegraph.co.uk/earth/environment/climatechange/7111525/UN-climate-change...


