
Business & Media Institute 
A Division of the Media Research Center

325 South Patrick Street
Alexandria, Virginia 22314

703.683.9733 • 800.672.1423 
www.BusinessandMedia.org • www.MRC.org

A Special Report of the Business & Media Institute

Business & Media Institute
advancing the culture of free enterprise in america





Global Warming Censored
How the Major Networks Silence the Debate on Global Warming

SPECIAL REPORT

BUSINESS & MEDIA INSTITUTE
ADVANCING THE CULTURE OF FREE ENTERPRISE IN AMERICA



© 2008, Media Research Center



Global Warming Censored
How the Major Networks Silence the Debate on Global Warming

EXECUTIVE SUMMARY

lobal warming crusader Al Gore repeatedly claims the climate change 
“debate’s over.” It isn’t, but the news media clearly agree with him. Global 
warming skeptics rarely get any say on the networks, and when their opinions 
are mentioned it is often with barbs like “cynics” or “deniers” thrown in to 

undermine them. 

     Consistently viewers are being sent only one message from ABC, CBS and NBC: 
global warming is an environmental catastrophe and it’s mankind’s fault. Skepticism 
is all but shut out of reports through several tactics – omission, name-calling, the hype 
of frightening images like polar bears scavenging for food near towns and a barrage of 
terrifying predictions.

     The Business & Media Institute analyzed 205 network news stories about “global 
warming” or “climate change” between July 1, 2007, and Dec. 31, 2007. BMI found a 
meager 20 percent of stories even mentioned there were any alternative opinions to the 
so-called “consensus” on the issue.

  Disagreement Squashed: Global warming proponents overwhelmingly 
  outnumbered those with dissenting opinions. On average for every skeptic  
  there were nearly 13 proponents featured. ABC did a slightly better job with a 
  7-to-1 ratio, while CBS’s ratio was abysmal at nearly 38-to-1.

  Can I See Some ID?: Scientists made up only 15 percent of the global warming 
  proponents shown. The remaining 85 percent included politicians, celebrities, 
  other journalists and even ordinary men and women. There were more 
  unidentified interview subjects used to support climate change hype than 
  actual scientists (101 unidentified to just 71 scientists).

  What’s It Going to Cost?: All “solutions” have a price, but the cost of fighting 

To find out more information or to set up an interview, contact Colleen O’Boyle at 703-683-5004 ext. 122

G



  global warming was something you rarely heard on the network news. Only 22 
  stories (11 percent) mentioned any cost of “fixing” global warming. On the rare 
  occasion cost came up, it came from the lips of a skeptic like Kentucky state   
  Rep. Jim Gooch (D), who said one climate change bill in Congress “would 
  cost $6 trillion.”

  CBS the Worst: Journalist/global warming advocate Scott Pelley helped CBS 
  be, by far, the worst network. Pelley argued in 2006 that he shouldn’t have to 
  include skeptics in such stories because “If I do an interview with [Holocaust 
  survivor] Elie Wiesel, am I required as a journalist to find a Holocaust denier?” 
  In 2007, he helped ensure only four skeptics were included by CBS – and not 
  a single one was a scientist. Compare that to the 151 people used by the 
  network to promote global warming hysteria. The wildly one-sided outcome 
  was not surprising given remarks by some of its other journalists. Harry Smith 
  declared that “There is, in fact, global climate change” on the Aug. 7, 2007, 
  “Early Show.”

  ABC the “Best”: Despite its over-the-top climate hypocrisy of jet-setting 
  journalists around the world to cover climate change, ABC included more 
  skepticism (36 percent) in its broadcasts than either NBC or CBS. Still, the 
  network has plenty of work to do. Bill Weir made the outrageous claim during 
  the Nov. 18, 2007, “Good Morning America” that “all these scientists” urge 
  immediate action to stop global warming. Weather personality Sam Champion 
  even referred to the most recent U.N. climate report as “unequivocal” and 
  “definitive.”

To improve coverage, BMI recommends:

  Report the issue objectively: Reporters have a professional responsibility to 
  remain objective and avoid inserting their own opinions into their reports. 
  Many in the media have sorely missed that mark when it comes to reporting on 
  global warming and climate change.
  Include skeptics: The Society of Professional Journalists Code of Ethics 
  states journalists should “Support the open exchange of views, even views they 
  find repugnant.” It is the media’s job to inform the public, not persuade them 
  by leaving out alternative viewpoints. Particularly, networks should give 
  skeptical scientists the opportunity to share their findings – just like they 
  include scientists who say manmade global warming is negatively impacting 
  the planet.
  Show Me the Money: If the U.S. government passes legislation to address 
  global warming, it will carry a cost and American taxpayers have a right to 
  know what it would be. The media need to do a much better job by asking 
  about or including cost estimates of climate change “solutions.”

To find out more information or to set up an interview, contact Colleen O’Boyle at 703-683-5004 ext. 122



Global Warming Censored
How the Major Networks Silence the Debate on Global Warming

BY JULIA A. SEYMOUR

AND DAN GAINOR

     o much for that job requirement of balance and objectivity. When it came to 
global warming the media clearly left out dissent in favor of hype, cute penguins 
and disastrous predictions.

     “They [penguins] are charismatic, endearing and in serious trouble,” warned NBC’s 
Anne Thompson on the Dec. 12, 2007, “Nightly News.” Thompson didn’t include any 
disagreement.

While the networks had plenty of time to worry about the future of birds, most network 
news shows didn’t take much time to include any other point of view even though 
hundreds of scientists have expressed skepticism of manmade climate change theory.

     Another NBC reporter, Kerry Sanders, hyped the threat of warming to polar bears 
and walruses on Dec. 9, 2007, “a world scientists say may melt away by 2050.” Sanders 
didn’t include any scientists who disagreed with that claim.

     The lack of balance on the issue prompted one network journalist, John Stossel of 
ABC, to do a story on the media’s one-sidedness on “20/20” Oct. 19, 2007.

     “You’ve heard the reports. The globe is warming. And it’s our fault. And the 
consequences will be terrible. But you should know there is another side to this story,” 
teased Stossel as he began his “Give me a Break” segment.

     There is another side to the issue. In one story, Stossel interviewed four scientists 
critical of the so-called “consensus” on global warming. That’s four more dissenting 
scientists than CBS put on its network in six entire months.

     To better assess network behavior on this key topic, the Business & Media Institute 

S



examined 205 stories from ABC, CBS and 
NBC that mentioned “global warming” or 
“climate change” between July 1, 2007, and 
Dec. 31, 2007. 

     BMI found skepticism was shut out of a 
vast majority of reports. Overall, a measly 
20 percent had any dissent at all referenced 
by a journalist or guest.

    Skeptical voices were suppressed by the 
networks, outnumbered by nearly a 7-to-1 
ratio by those promoting fear of climate 
change or being used by the network for 
the same purpose. CBS had an even worse 

record: nearly 38 proponents to one skeptic.

     Lengthy segments like Scott Pelley’s Oct. 21, 2007, “60 Minutes” story on “The Age of 
Megafires” certainly had time to include an alternative point of view to the notion that 
global warming is largely responsible for bigger, hotter fires in the American West. But 
Pelley skipped those voices – voices like a University of California Merced professor 
published on the Washington Spokesman-Review Web site about the California 
wildfires.

     According to Alan Zarembo’s Oct. 
24, 2007, story, “Scientists said it would 
be difficult to make that case, given the 
combustible mix of drought and wind 
that has plagued the region for centuries 
or more.”

     Anthony Westerling, a UC-Merced 
professor and climate scientist, told 
Zarembo that the wildfires were the 
result of two “staples of the region’s 
climatic history,” meaning “strong 
Santa Ana winds” and “a drought that 
turned much of the hillsides to bone-dry 
kindling.”

     “Neither can be attributed to climate change,” said Westerling.

     The near blackout of skepticism on the networks didn’t come as much of a surprise, 
since reporters like Pelley have been much more than onlookers in the story of global 
warming. In many cases they have become advocates – even going “to the ends of the 

NBC’s Ann Curry, who considered it her “mission” 
to “find evidence of climate change,” broadcasted 

from Antarctica during “Today’s”  “Ends of the 
Earth” series Nov. 5-6, 2007.

Do the Networks Show Both Sides
of Global Warming Debate?

GLOBAL WARMING CENSORED, PAGE 2 OF 14



earth” “to find evidence of climate change.”

     Ann Curry of NBC’s “Today” made that clear on Oct. 29, 2007: “[O]ur mission, of 
course, is to find evidence of climate change.” 

     When people with other views were mentioned, it sometimes came with a 
denigrating label like “deniers” or “cynics.” Such critics were also portrayed as flat-
earthers by journalists and guests. One person skeptical of manmade climate change, 
a Kentucky state representative, managed to get on the air but was treated to an 
exceptionally hostile interview by ABC’s Bill Weir. 

     There were many other flaws in the reporting that created a very one-sided 
perspective. Journalists repeatedly phrased questions or made statements indicating 

     Ordinarily, the news media would grumble 
about the environmental cost of shipping enough 
materials from around the world to construct 20 
houses in Washington D.C. Not in this case. 

      “You want to know the number one source 
of those greenhouse gases that leads to global 
warming? I’ll give you a hint, it’s not cars. It’s 
buildings,” declared CBS’s David Pogue on 
“Sunday Morning” Nov. 4, 2007.
 
     Pogue reported from the national mall, where 
20 teams of students were gathered to compete in 
the 2007 “Solar Decathlon” for designing the best 
solar-powered house.

     “The 20 houses in this town don’t produce any 
pollution at all,” plugged Pogue. 

     Pogue didn’t highlight the hypocrisy that the 
20 houses were brought from all over the world 
in order to compete for energy-efficiency in 
categories from architecture to appliances.

      There was simply no mention of the amount of 
energy used to ship entire houses from as far away 
as Germany.

      But other costs of the Decathlon were obvious 
from the broadcast.

The Great Solar Energy Exchange
By Genevieve Ebel

      “We’ve sacrificed just about every aspect of 
our lives: good grades, social life, sleep,” said one 
participant. When asked by Pogue the last time 
he had “eight solid hours of sleep” the participant 
replied that “it was about three months ago.”

      And what’s the prize money for winning the 
“energy-efficient” contest you might ask? There 
wasn’t any. After spending a half-million to $1 
million on the houses, even the winners went 
home with a pat on the back for a job well done.

CBS introduced viewers to the Solar Decathlon 
competition for solar powered houses on Nov. 

4, 2007, but the network didn’t criticize the 
hypocrisy of transporting building materials for 

20 houses to Washington, D.C.

GLOBAL WARMING CENSORED, PAGE 3 OF 14



human-caused warming was a fact, and they included opinions of politicians, movie 
stars, musicians and ordinary people like bankers instead of relying on scientists.

     But according to Dr. Pat Michaels viewers would be better served by hearing both 
sides. “They would benefit from appreciating 
the true scientific diversity on the topic. The 
arguments against these gloom and doom 
global warming scenarios are much stronger 
than the arguments for them,” Michaels told 
BMI.

Voices of Dissent: Missing

     According to NBC’s Brian Williams, 
“There’s no shortage of folks out there saying 
it’s [global warming is] not all that bad.” 
Williams was teasing a “Nightly News” story 
on August 15 that included two other voices: 
Dr. Pat Michaels, a research professor of 

environmental sciences, and Marlo Lewis, senior fellow at the Competitive Enterprise 
Institute.

     Williams was certainly right – there are hundreds of scientists from around the world 
who question the global warming “consensus” – but in the news the latter half of 2007 
you had to look hard to find them.

     On the three networks, 80 percent of stories (167 out of 205) didn’t mention 
skepticism or anyone at all who 
dissented from global warming 
alarmism. CBS did the absolute worst 
job. Ninety-seven percent of its stories 
(34 out of 35) ignored other opinions. 
Williams’ own network, NBC, came in 
a close second with 85 percent (76 out 
of 89) excluding skepticism. ABC was 
the most balanced network, but still 
censored dissent from 64 percent of its 
stories (34 out of 53).

     But dissent flourishes. The U.S. 
Senate Environment and Public 
Works (EPW) Committee released a 
list on Dec. 20, 2007, of more than 400 
skeptical scientists from different fields 
– astrophysics, geology, climatology, 

Thanks to his Live Earth concerts and Nobel Peace 
Prize win, former vice president Al Gore was all 

over the three networks between July 1, 2007, and 
Dec. 31, 2007.

Climate Change Proponents Outrank 
Opposing Views Nearly 13-to-1

GLOBAL WARMING CENSORED, PAGE 4 OF 14



meteorology and others. The release didn’t even earn a news brief from one of the three 
networks as of December 31.

     Even when one show claimed it would represent a range of opinions on the issue, it 
didn’t. On October 30, NBC “Today” co-host Matt Lauer teased the upcoming “Ends of 
the Earth” broadcasts saying to Meredith Vieira, “And you’re going to be interviewing 
all the experts talking about the issues of climate change.” (emphasis added) 

     Vieira replied, “Absolutely. Getting into a whole debate, too, because some people 
believe there’s an effect of climate change, others say not really. So we’re going to 
discuss all of it and give viewers at home real tips on what you can do.”

     But on November 5 and 6 as “Today” went to the “Ends of the Earth,” the only 
“experts” Vieira spoke to were former vice president Al Gore, Chip Giller of Grist.org 
– a left-wing environmental Web site – and Katherine Wroth, co-author of “Wake Up 
and Smell the Planet.”

     Grist is an extreme publication. David Roberts of the environmentalist magazine 
called for “war crimes trials for these bastards – some sort of climate Nuremberg,” 
referring to the climate change “denial industry.” (Roberts later retracted his comment, 
but not until it received a strongly negative response.) 

     The only skepticism of global warming “consensus” that came up was a brief 
mention by Vieira as she interviewed Gore. She asked Gore about John Christy, one 
scientist formerly with the United Nations’ Intergovernmental Panel on Climate Change 
(IPCC), who criticized Gore’s predictions in an op-ed printed in The Wall Street Journal. 
Gore shot back calling Christy an “outlier.”

     Vieira didn’t question Gore’s remark or give Christy an opportunity to respond to 
the attack. Perhaps if she had, Christy would have echoed his remarks from the Nov. 1, 
2007, Wall Street Journal:

     “I see neither the developing catastrophe nor the smoking gun proving that human 
activity is to blame for most of the warming we see. Rather, I see a reliance on climate 
models (useful but never ‘proof’) and the coincidence that change in carbon dioxide and 
global temperatures have loose similarity over time,” said Christy.

     He continued, “We [dissenting scientists] discount the possibility that everything is 
caused by human actions, because everything we’ve seen the climate do has happened 
before. Sea levels rise and fall continually. The Arctic ice cap has shrunk before. One 
millennium there are hippos swimming in the Thames, and a geological blink later 
there is an ice bridge linking Asia and North America.”
 

GLOBAL WARMING CENSORED, PAGE 5 OF 14



‘Deniers,’ ‘Hired Guns’ and Hostile Interviews

     Journalists practically drooled over Al Gore during Live Earth interviews and after 
he won the Nobel Peace Prize. In contrast, people with alternative views barely got face 
time on the networks. Instead, they received insults and hostile questions.

     The ugliest treatment of a skeptic was by Bill Weir on Nov. 18, 2007, “Good Morning 
America.” He was interviewing Democratic state representative Bill Gooch from 
Kentucky.

Weir peppered Gooch with hardball questions and even attacked Gooch’s motives:

  “So what do you suspect these 4,000 or so scientists from 130 countries  
  are up to? Do you accuse them [IPCC scientists] of lying? Do you think they’re 
  just all wrong?”

  “I should point out that your family is in business with the coal industry. 
  You opposed a bill that would’ve stopped coal mines from exploding the tops 
  of mountains and dumping waste into rivers there. So shouldn’t you temper 
  on your opinion on the environment?”

     Gooch made it clear that he supported an open debate, saying, “[T]here is another 
side of the story. I think what we have is we have the problem of global warming about 
to become a political problem when lawmakers in Congress, when governors in states, 
when even the courts start to act in ways that are gonna affect the American people in 
severe ways.” Gooch then mentioned the possible $6-trillion cost of one bill to deal with 
global warming.

     “And what I wanna make sure that 
we do is that if we act, we have the 
science right,” explained Gooch.

     Weir wasn’t satisfied: “But, but 
according to all these scientists, the 
more handwringing we do, the more 
we dither on this, the worse it’s going 
to get. And what if you’re wrong? What 
if this is, in fact, a global catastrophe? 
Isn’t it a moral imperative as a public 
servant to err on the side of planetary 
survival and get something done?”

     Instead of letting Gooch debate with 
someone who disagreed, Weir filled 
that role himself. He came across as a 

CBS “60 Minutes” reporter Scott Pelley was an 
advocate for climate change issues on the network. 

In the past, Pelley has argued against including 
both sides, likening global warming skeptics to 

“Holocaust deniers.”

GLOBAL WARMING CENSORED, PAGE 6 OF 14



passionate advocate for “something” that would supposedly aid “survival,” ignoring 
the cost, accuracy, and his supposed objectivity. 

     Journalists also called skeptics “deniers,” conjuring images of Holocaust deniers, 
and cast them as flat-earthers – ironically forgetting that there was once a scientific 
consensus that the earth was flat.

     When Gore attacked Dr. Christy [who was mentioned by Meredith Vieira] on 
“Today” Nov. 5, 2007, Gore specifically compared people critical of anthropogenic 
(human-caused) global warming to people who think the Earth is flat.

     “Well, he’s an outlier, he no longer belongs to the IPCC. And he is way outside the 
scientific consensus … There are still people who believe that the Earth is flat,” said 
Gore.

      Republican governor Arnold 
Schwarzenegger made the same 
disparaging comparison on July 16, 
2007 “Early Show” on CBS. After co-
host Harry Smith said, “[I] asked why 
some people still don’t believe we 
have a problem.”

     “Well, I think that there is [sic] still 
a lot of people that still think that the 
world is flat,” said Schwarzenegger.

     NBC’s chief environmental affairs 
correspondent Anne Thompson said, 
“He is proudly a denier,” of research 
professor and CATO senior fellow Dr. 
Pat Michaels. 

     Michaels told BMI, “She has no idea what she’s talking about. I have written and 
spoken repeatedly in the last 15 years that human beings are responsible for most of the 
warming in the past century.” What Michaels disagrees on is whether such warming 
will result in environmental catastrophe.

     Recalling that NBC interview, Michaels continued, “The interview was great, but 
she pulled out one little piece and took it completely out of context. It was really, really 
disappointing. The interview was conducted in a very professional fashion, it was the 
editing that clearly did not reflect the tone and content of the overall interview.”

     Thompson actually included two dissenting views in that Aug. 15, 2007, “Nightly 
News” but undermined both their opinions by implying they were not experts and 

Forget scientists: celebrities like Madonna (shown 
here at a Live Earth concert on July 7, 2007) were 

quoted by the networks in support of fighting 
climate change.

GLOBAL WARMING CENSORED, PAGE 7 OF 14



were only making trouble: “Climate 
experts say whether hired guns or 
honest dissenters, deniers are confusing 
the issue and delaying solutions.”

     A paltry 37 people expressing 
skepticism were included in six months 
of TV news coverage on the issue across 
three networks. That included all kinds 
of people like politicians or government 
employees, business representatives, 
celebrities, ordinary people and 
unidentified people. Only seven of them 
were scientists like Michaels.

     CBS practically banned skeptics from 
its network, including only four and not 
a single scientist. The network seemed 
to adopt the mentality of CBS journalist 
Scott Pelley, who referred to global 
warming skeptics as “deniers” in March 
2006 when he said, “If I do an interview 
with [Holocaust survivor] Elie Wiesel, 
am I required as a journalist to find a 
Holocaust denier?” Recent “60 Minutes” 
segments from Pelley indicated he 
hasn’t changed his mind about balanced 
journalism.     

    Those skeptical of the environmental 
impact of Gore’s Live Earth concerts on 
July 7, 2007 also earned scorn from the 
media – even those like Bob Geldof who 
weren’t questioning the science.

     “[T]here have been cynics out there 
who question whether the artists are 
practicing what they preach,” said 
NBC’s Lester Holt on July 7, 2007 
“Today.”

You Call Them Experts?

    ABC’s Bill Weir claimed that “all the 

A Costly Compromise …
By Genevieve Ebel

“The science is clear that we are damaging the globe 
and that global warming is a fact,” declared New 
York City Mayor Michael Bloomberg in an interview 
with Harry Smith of CBS’s “The Early Show” on Dec. 
13, 2007. 

     Of course, Bloomberg is no scientist – and there 
are hundreds of scientists who disagree about those 
supposedly “clear” conclusions, including Dr. 
Timothy Ball, Dr. Pat Michaels, Dr. John Christy, and 
Dr. Roy Spencer just to name a few.

     That didn’t matter to Smith, who turned the 
conversation to the United Nations Climate 
Conference in Bali. Smith pressed Bloomberg with 
the question, “Can the world afford to wait?” on the 
issue of climate change.

     Bloomberg’s answer was a dangerous 
compromise. “Some countries of the developing 
world say ‘Look, we’ve got to feed our people. That’s 
our highest priority.’ The developed world says ‘Well 
our people are always – already eating, but we’ve 
got to make sure we don’t damage the environment.’ 
And the great challenge is to find something with 
both sides can go part ways,” he said.

     So, developing countries would be forced to 
“compromise” in ways that could jeopardize lives. 
By contrast, developed nations would be forced to 
bear a huge cost burden that would take a major toll 
on those economies – and the global economy as a 
result.

     In an interview on May 14, 2004, with NPR’s 
Richard Harris, Dr. John Christy confirmed the 
high cost to developing nations. He said that “this 
particular scientific issue has impact on people’s 
lives in terms of will they have access to energy if 
certain regulations are provided. If dealing with it 
causes the wealthy countries to lose wealth because 
of higher costs for energy, then the third world would 
find itself in worse shape.”

     The Business & Media Institute found that 90 
percent of the network stories within the study 
window ignored the monetary cost of global 
warming “solutions,” from higher fuel economy 
mandates to climate change legislation.

GLOBAL WARMING CENSORED, PAGE 8 OF 14



The Champion of Climate Change
By Genevieve Ebel

Who knew that even the weather report 
could have an agenda?

     Once weathermen stuck to short-term 
forecasting. “Good Morning America’s” 
Sam Champion hasn’t just talked about the 
weather, he’s tried to do something about 
it. In numerous broadcasts, the morning 
weatherman proposed unique solutions to 
the “climate crisis.”

     Champion covered 
more than the “extreme 
weather” on Nov. 19, 
2007, keeping viewers 
updated on climate 
change current events, 
too. “Over the weekend, 
the U.N.’s panel on 
climate change, the 
largest group of climate 
scientists ever assembled, 
called global warming 
‘unequivocal,’” warned 
Champion. 

     With onscreen graphics and interviews, 
Champion consistently stoked global 
warming fears, with 18.5 percent of ABC’s 
climate change stories in the study window 
coming from Champion.

       As a graphic blared “Could Towns 
Be Underwater?” Champion served up 
the forecast Sept. 24, 2007, with a heavy 
side of global warming hype – supporting 
predictions of an “ice-free Arctic” by 2100. 
Champion tossed the segment to fellow 
ABC reporter and global warming advocate 
Bill Blakemore, who gloomily predicted 
that the world could see “cities like Boston 
underwater for good” by the second half 
of this century. He brought in back-up for 
his predictions, although rarely from other 
meteorologists.

    But he didn’t stop there. Champion’s 
regular “Just One Thing” segments featured 
all sorts of environmental activism. 
Champion turned to numerous global 
warming advocates. Story after story gave 
a platform to just one side – the author of 
a global warming handbook, a swimmer 
diving into Arctic waters to spread a 
climate change message, a man using 

no electricity for 
a year, zookeeper 
Jack Hanna and an 
environmentalist 
who offered advice 
on how to have an 
“eco-friendly” yard, 
just to name a few.

      A Sept. 21, 2007, 
segment featured 
“No Impact Man,” 
Colin Beavan – who 
pledged to “buy 
nothing new, not 
even toilet paper” 
for a year in an effort 

to live “impact-free on the environment.” 
Instead of a car, the family rode a modified 
tricycle – which Champion called “hittin’ 
the road, green-style.”

    Then there was his “Just One Thing” 
segment on Aug. 10, 2007, that featured 
the author of the “Live Earth Global 
Warming Survival Handbook,” David 
de Rothschild. Champion embraced 
de Rothschild’s suggestion of giving up 
plastic and Styrofoam “to-go” containers 
and replacing them with biodegradable 
products made of corn and sugar cane. 
That would mean always cleaning your 
plate, or choosing restaurants that have 
shunned regular takeout packaging. 

Weatherman Sam Champion was the face 
of global warming activism during ABC’s 

“Good Morning America.”

GLOBAL WARMING CENSORED, PAGE 9 OF 14



scientists” urge immediate action to stop global warming, but it wasn’t just scientists 
the three networks relied on to make that case. Far from it.

     There were politicians and government workers. Musicians like Madonna and 
Dave Matthews. Movie star Leonardo DiCaprio. And quite possibly, your next-door 
neighbor.

     What those celebrities said had little to do with science and everything to do with 
advocacy. Singer KT Tunstall, a Live Earth performer, was quoted by ABC on July 7, 
2007.

     “I think I am an environmentalist. I mean, I don’t have a car. I live in a small 
apartment,” said Tunstall.

     Madonna urged Live Earth attendees, “If you wanna save the planet, let me see you 
jumping up and down.” 

     But it wasn’t just globe-trotting stars telling people the planet was in danger and 
crowding out any other perspective.

    Politicians offered perhaps more substance, but certainly not much more science than 
the Hollywood types. In addition to fawning over Gore, networks interviewed Florida 
Gov. Charlie Crist (R), California Gov. Arnold  Schwarzenegger (R) and New York City 
Mayor Michael Bloomberg (Independent), among others.

     Reporters also relied on ordinary voices to reinforce the idea that global warming 
was already a major threat impacting our daily lives.
    

     Only 15 percent of the people used to 
support global warming positions were 
scientists – identified as a “scientist” or 
with a specialty like genetics, ecology, 
biology or oceanography. A total of 71 
scientists were included in six months 
of coverage. But networks turned to 
ordinary, unidentified people nearly a 
third more often than the scientists (101 
to 71.) 

     Networks turned to ordinary people 
like two Live Earth concertgoers and 
the unidentified female “consumer” 
quoted by ABC “World News with 
Charles Gibson” on Sept. 14, 2007.

Actor Leonardo DiCaprio spread global warming 
alarmism in an interview promoting his film “The 

11th Hour” on NBC’s “Today” Aug. 18, 2007.

GLOBAL WARMING CENSORED, PAGE 10 OF 14



     “You know, I think everybody’s got to think about it. We’ve got to change,” said a 
woman in a story about carbon labeling of food products.

     Those quotes were used to underline the points that reporters made. One story on 
“Today” Nov. 6, 2007, warned that melting ice could kill off polar bears. Reporter Kerry 
Sanders included three unidentified people talking about polar bears – supporting his 
remark that “Worst-case scenario: If the Arctic ice continues to melt, in the next 100 
years, the U.S. Wildlife Service says the only place you’ll find a polar bear will be at the 
zoo.”

    Worries over Arctic melt flooded global warming coverage in the latter half of 2007, 
but as columnist John Tierney wrote in the Jan. 1, 2008 New York Times: “When the 
Arctic sea ice last year [2007] hit the lowest level ever recorded by satellites, it was big 
news and heralded as a sign that the whole planet was warming. When the Antarctic 
sea ice last year reached the highest level ever recorded by satellites, it was pretty much 
ignored.”

No Need for Debate, Warming is ‘Fact’

     To many in the news media, global warming and its reported cause were already 
established fact. It was clear by the way some journalists talked about warming that 
they had accepted Gore’s insistence that “the debate’s over.” 

     Just listen to CBS’s Harry Smith: “Before we do anything else, there is, in fact, global 
climate change. It really affects some climates much more than others and it’s really 
caused some real serious problems.” Those serious problems Smith was talking about 
were allergies during a segment on the Aug. 7, 2007 “Early Show.”

     ABC’s Sam Champion seemed to agree. Champion called the fourth U.N. IPCC 
report “definitive” on Sept. 5, 2007 and said he had been “investigating the alarming 
numbers of animals that are disappearing due to global warming” in July.

     But Dan Harris went the farthest on Dec. 2, 2007 in a story about security risk and 
global warming. The “World News Sunday” host told viewers to “Think about this 
scenario: global warming contributes to a severe drought and food shortage in a third-
world country. The government collapses. Warlords take over. America is forced to 
intervene.”

     Shockingly, Harris then claimed: “It’s already happened, Somalia, 1993, with 
disastrous consequences.”

     Harris excluded expertise on the Somali situation or any context. Human Rights 
Watch, a liberal international organization, gave a very different perspective at the time 
of the crisis back in 1992:

GLOBAL WARMING CENSORED, PAGE 11 OF 14



     “Somalia has historically been subject to famines, especially in the pastoral areas of 
the center and north … The current famine that threatens Mogadishu and south-central 
Somalia is radically different in origin and impact. Drought has played only a minor 
role, and the main victims are poor townspeople, farmers and rural laborers.”

     The ABC correspondent didn’t include any statements about the way the war was 
thought to have contributed to the famine.

    Journalists weren’t the only ones claiming that global warming was a fact, though. 
The people journalists chose to interview also included Gore saying the “debate’s over” 
and didn’t dispute Robert F. Kennedy, Jr.’s incorrect statement that there was “zero 
dissent” on the issue, or Leonardo DiCaprio’s assertion of a “90-percent consensus.”

     “Consensus” was rarely questioned by reporters at all, and ABC’s Bill Weir even 
used the concept of “these 4,000 or so scientists” to hammer at one person expressing a 
different view.

      The media did a terrible job of actually explaining what the IPCC was. Atmospheric 
scientist Dr. John Christy told Earth & Sky Web site that the “IPCC would do well to 
define what each participant truly contributes to each product (i.e. Summary for Policy 
Makers vs. Full Text) so that the world would know that thousands of scientists never 
reached a ‘consensus’ on anything.”

     “When the Full Text is developed, ‘consensus’ is a concept held by the chapters’ Lead 
Authors who often ignore or contradict positions offered by the Contributing Authors 
and Reviewers,” explained Christy.

     David Henderson, a former chief economist of the Organisation for Economic Co-
operation and Development (OECD), wrote a detailed criticism of the IPCC in the Oct. 
11, 2007 Wall Street Journal. He called the process “flawed” and biased because “the 
Panel members and those who appoint them are of course identified with the policies 
of their governments And virtually all governments are formally committed … to the 
‘stabilization of greenhouse gases in the atmosphere’.”

     “[T]his puts in doubt the accepted basis of official climate policies,” concluded 
Henderson.

It Don’t Cost a Thing if It’s Got That Climate Swing

     Not only did the networks censor skepticism from stories, but the cost of proposed 
solutions, small or large, was routinely omitted.

     BMI found that 90 percent of the stories didn’t mention cost at all, even though the 
networks urged immediate action to stop the “climate crisis.”

GLOBAL WARMING CENSORED, PAGE 12 OF 14



     “NBC Nightly News” ignored cost in a Dec. 18, 2007 report about the recent energy 
bill passed by Congress. 

     “What America drives could change dramatically under the energy bill,” said Anne 
Thompson before quoting David Hamilton of the left-wing environmentalist group 
Sierra Club.

     Hamilton lauded parts of the bill during the “Fueling Change” segment: “This bill 
means that we will get all the same safety, all the same performance that we’ve ever 
gotten from our cars, but we’ll get it with more miles to the gallon.”

     Thompson and Hamilton both ignored the obvious cost to auto manufacturers of 
designing vehicles that will be able to meet the new fuel efficiency requirements. Likely, 
those costs will be passed on to the consumer in the form of higher vehicles prices.

     Other plans to curb greenhouse-gas emissions could cost trillions of dollars. One 
estimate by business consulting firm CRA International put a $4-trillion to $6-trillion 
price tag on the Lieberman-Warner bill, which would mandate scaling back emissions 
levels to 1990s levels by 2020. That would cost each American man, woman and child 
$494 a year.

     Network reporters also didn’t focus on how much is already being spent. As the 
Business & Media Institute reported in its “Fire and Ice” study, more than 99.5 percent 
of American climate change funding comes from the government – taxpayers – and we 
spend $4 billion per year on climate change research.

     The Kyoto treaty that was never ratified by the U.S. carried an estimated cost of $440 
billion per year for America. The Senate voted 95 to 0 to reject it.

Methodology

     BMI examined all ABC, CBS and NBC news transcripts that included the terms 
“global warming” or “climate change” during the most recent six month period – from 
July 1, 2007, to Dec. 31, 2007. Only stories mentioning those terms were included in the 
study. 

     The stories were split into two categories: stories and casual mentions. Casual 
mentions encompassed anchor briefs shorter than 50 words and longer stories that only 
mentioned global warming or climate change incidentally (the story was not about that 
issue).

      “Dissent,” for the purpose of this study, included any uncertainty [“I don’t know”], 
alternative opinions about warming, and caution against making climate change policy 
decisions without more information. It also included criticism of “solutions” to global 

GLOBAL WARMING CENSORED, PAGE 13 OF 14



warming and “awareness” campaigns like Live Earth – even when the critic wasn’t 
disagreeing with manmade climate change, but just the usefulness of worldwide rock 
concerts.

     People quoted in a story that supported climate change claims were placed in the 
proponent category because their comments were used by the network to support the 
manmade global warming viewpoint. There was one exception. In one story, scientist 
Bill Nye presented both positions on the issue in a balanced manner. He was counted as 
neutral in that story.
  

Recommendations
 
   Report the issue objectively: Reporters have a professional responsibility to 
  remain objective and avoid inserting their own opinions into their reports.   
  Many in the media have sorely missed that mark when it comes to reporting 
  on global warming and climate change.

   Include skeptics: The Society of Professional Journalists Code of Ethics 
  states journalists should “Support the open exchange of views, even views 
  they find repugnant.” It is the media’s job to inform the public, not persuade 
  them by leaving out alternative viewpoints. Particularly, networks should 
  give skeptical scientists the opportunity to share their findings – just like they 
  include scientists who say manmade global warming is negatively impacting 
  the planet.

   Show Me the Money: If the U.S. government passes legislation to address 
  global warming, it will carry a cost and American taxpayers have a right to 
  know what it would be. The media need to do a much better job by asking 
  about or including cost estimates of climate change “solutions.”

Resources

Fire and Ice: Journalists have warned of climate change for 100 years, but can’t decide 
‘weather’we face an ice age or warming.

Climate of Bias: BMI’s section dedicated to issues of climate change in the media

Skeptical Scientists: A list of hundreds of scientists who question the science 
surrounding global warming alarmism

GLOBAL WARMING CENSORED, PAGE 14 OF 14



About the Business & Media Institute

The Business & Media Institute (BMI), a division of the Media Research Center, is the 
only media watchdog operation devoted to monitoring business and economic issues. 
Its mission is to advance the culture of free enterprise in America. According to a 
survey by the National Council on Economic Education, 79 percent of Americans get 
the majority of their economic information from television. The study determined that 
an astounding 61 percent of the general public could not answer questions about basic 
economic concepts.

It is BMI’s goal to bring balance to economic reporting and to promote a fair portrayal 
of the business community in the media. Providing resources for journalists, such as 
connections to sources who can speak intelligently about the economy, is one way 
it pursues this end. BMI, formerly known as the Free Market Project, has produced 
numerous pieces of research, many of which received critical acclaim in the national 
media. Its analysts cover a range of issues including global warming, taxes, regulation, 
government spending, and Social Security. 

The Business & Media Institute
A Division of the Media Research Center

325 South Patrick Street  Alexandria, Virginia, 22314
(703) 683-9733  www.MRC.org  www.BusinessandMedia.org

L. Brent Bozell III, Founder and President
Dan Gainor, T. Boone Pickens Fellow and Vice President

Amy Menefee, Managing Editor
Julia A. Seymour, Assistant Editor

S. Scot Christenson, Director of Communications
Nathan Burchfiel, Assistant Editor

Jeff Poor, Staff Writer
Paul Detrick, Research Analyst

Genevieve Ebel, Intern 



About the MRC

Founded in 1987, the Media Research Center (MRC) is America’s largest and most 
respected media watchdog group.  Its mission is to create a media culture where truth 
and liberty flourish in America.

The Alexandria, Virginia-based organization brings balance and responsibility to 
the news media through its News Analysis Division, which documents, exposes and 
neutralizes liberal media bias; the Business & Media Institute, which audits the media’s 
coverage of economic issues; TimesWatch.org, which monitors the New York Times; 
and Newsbusters.org, the MRC blog, which exposes liberal media bias 24 hours a day.  

The MRC is also home to the Cybercast News Service (CNSNews.com), an Internet 
news outlet that is dedicated to providing unbiased coverage of the news of the day.  

In 2006, the MRC launched the Culture and Media Institute with a mission to advance 
and help restore America’s culture, character, traditional values and morals against the 
assault of the liberal media elite. 

Former CBS reporter and now best-selling author Bernard Goldberg says of the MRC, 
“The Media Research Center folks don’t give the media hell; they just tell the truth and 
the media thinks it’s hell.”  

The MRC is organized under Section 501(c)(3) of the Internal Revenue Code, and 
contributions to the MRC are tax-deductible for income tax purposes.  The MRC does 
not accept government grants or contracts.  We raise our funds each year solely from 

private sources including individuals, foundations, and corporations.





Business & Media Institute 
A Division of the Media Research Center

325 South Patrick Street
Alexandria, Virginia 22314

703.683.9733 • 800.672.1423 
www.BusinessandMedia.org • www.MRC.org

A Special Report of the Business & Media Institute

Business & Media Institute
advancing the culture of free enterprise in america


